کمیته مساجد دهه فجر پای کار تحقق جهاد تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی 

کمیته مساجد دهه فجر پای کار تحقق جهاد تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی 

تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
کمیته مساجد دهه فجر سعی دارد تا با تمام امکانات و ظرفیت های موجود خود در راستای جهاد تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی که از مطالبات جدی و مورد توجه مقام معظم رهبری است، گام بردارد و بر همین اساس اولویت فعالیت های خود را بر این مبنا قرار داده است.

خبرگزاری شبستان - جنوب کرمان: مساجد در صدر اسلام در کنار کارکرد عبادی دارای کارکردهای مختلفی همچون کارکرد اجتماعی و  سیاسی بوده و از آنجایی که پایگاه و کانون برقراری ارتباط مردم بودند و به همین منظور کارکرد اجتماعی آنها پررنگ بود.

در جریان پیروزی انقلاب اسلامي ايران، مساجد علاوه بر نقش عبادی تبدیل به پایگاهی برای انجام فعالیت های فرهنگی بر علیه رژیم ستم شاهی شدند.


در دوران پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی نیز مساجد همواره در بزرگداشت ایام الله دهه فجر پیشگام بوده اند و در همین راستا کمیته مساجد دهه فجر راه اندازی شده است.

امروز که دشمنان قسم خورده انقلاب و نظام اسلامی با ایجاد شبهات و هجمه ها سعی دارند که مردم را از انقلاب ناامید کنند، کانون های فرهنگی هنری مساجد که زیر مجموعه کمیته مساجد دهه فجر هستند اولویت برنامه های خود را تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی قرار داده اند.

در ادامه به منظور آشنایی با کمیته مساجد دهه فجر، مصاحبه تفصیلی خبرنگار خبرگزاری شبستان با «مجید خوبی زاده» مسئول کمیته مساجد دهه فجر در جنوب کرمان را می خوانیم.

 


لطفا درباره کمیته مساجد دهه فجر، فعالیت و هدف از راه اندازی آن قدری توضیح دهید:

 

به منظور تبیین نقش مساجد ایران و جهان اسلام در پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی، فراهم کردن زمینه حضور و مشارکت هر چه بیشتر مردم انقلابی، ائمه جمعه و جماعات، نمازگزاران، بچه های مسجد و دست اندرکاران امور دینی و فرهنگی کشور و با توجه به راهبردها و برنامه های شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی (ستادمرکزی دهه فجر انقلاب اسلامی)، در امر برنامه ریزی و برگزاری مراسم دهه فجر انقلاب اسلامی و آئین های گرامیداشت این ایام با خلاقیت در برنامه ها و طراوت بخشیدن به عید انقلاب و آشنایی با دستاوردهای انقلاب اسلامی، کمیته مساجد ستاد مرکزی دهه فجر انقلاب اسلامی تشکیل شده است.


این کمیته هر ساله در آستانه ورود به ایام الله دهه فجر اقدام به برگزاری نشست های هم اندیشی و برنامه ریزی با رویکرد برگزاری هر چه باشکوه تر برنامه های دهه فجر می کند. 

 

 


کمیته مساجد متشکل از چه نهادهایی است و ریاست آن بر عهده کدام نهاد است؟

 

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذهب، ریاست شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، ریاست مرکز رسیدگی به امور مساجد، ریاست سازمان تبلیغات اسلامی، مدیر کل اوقاف و امورخیریه، ریاست ستاد امربه معروف و نهی از منکر، ریاست سازمان بسیج مساجد و محلات، ریاست ستاد اقامه نماز، خبرگزاری شبستان و شهرداری اعضای این کمیته هستند.

 

ستاد هماهنگی کانون مساجد ریاست کمیته مساجد استان را بر عهده کانونهای دارد و در شهرستان ها کمیته مساجد با کمیته هیئت هایج مذهبی و تشکل های دینی ادغام شده و در قالب کمیته مساجد و تشکل های دینی و مردمی فعالیت می کند.

 

کمیته مساجد چه وظایفی بر عهده دارد؟

 

 برنامه ریزی مناسب برای تشکیل ستادهای مردمی دهه فجر در مساجد به منظور فراهم سازی زمینه مشارکت و حضور اقشار مختلف مردم در آئین های گرامیداشت ایام الله سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از طریق برگزاری مراسم مختلف فرهنگی، هنری، علمی و ورزشی در فضای مجازی و وبینار - اهتمام در انجام برنامه های کلان مرتبط با کمیته مساجد با مبتنی بر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی - استفاده از ظرفیت اعضای بسیج مساجد و محلات و اعضای کانونهای فرهنگی هنری مساجد در برگزاری مراسم سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی - استفاده مناسب از فرصت تقارن ایام الله دهه مبارک فجر انقلاب با اعیاد و وفات اسلامی در راستای تقویب معنوی مراسم سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی - برنامه‌ ریزی به منظور انجام فعالیتها و مسابقات قرآنی در سطح استانی، ملی و بین‌المللی در ایام الله پیروزی انقلاب اسلامی (با هماهنگی کمیته قرآن و بین‌الملل دهه فجر انقلاب اسلامی) - برنامه‌ریزی در استفاده از ظرفیت صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در ارائه گزارش فعالیتها و دستاوردها - فراهم سازی زمینه آشنایی هر چه بیشتر اقشار مختلف و ایرانیان مقیم خارج از کشور با آرمانها، ارزش ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی - برنامه‌ریزی در راستای پاسخگویی به سؤالات، رفع شبهات، استفهامات - جلب و جذب جوانان و نوجوانان و آشناسازی آنها به مواضع اصولی و آرمانهای انقلاب شکوهمند اسلامی ایران - بهره‌گیری از توانمندی ها و ظرفیت های مردمی به منظور تقویت انگیزه و نشاط در مراسم ایام الله دهه مبارک فجر به ویژه در مراسم دوازدهم و بیست و دوم بهمن‌ماه - برنامه‌ریزی به منظور تکریم از مقام والای شهدا و ایثارگران انقلاب، شهدای مدافع حرم و خانوادههای معظم ایشان - تقدیر از اصناف موفق و مورد وثوق توسط ائمه جمعه و نمازگزاران - برگزاری همایش های کاربردی برای توجیه مناسب ائمه جماعات و هیئت امناء مساجد در راستای تقویت مشارکت های مردمی و گسترش دامنه اجرایی برنامه ها در سطح مساجد - برنامه‌ریزی مناسب به منظور بهره‌برداری شایسته از امکانات فضای مجازی و درگاه های اطلاع رسانی - تولید تیزر، کلیپ، بروشور و پوستر با محتوای مناسب، به منظور انعکاس رویدادها و دستاوردهای انقلاب اسلامی - برنامهریزی به منظور تقریب، تحکیم و انسجام هرچه بیشتر اقلیت های مذهبی - برنامه‌ریزی به منظور تحکیم وحدت، گفتگو و ارتباط بین ادیان و تمدنها در راستای اهداف انقلاب اسلامی - برنامهریزی به منظور برگزاری نمایشگاههای فرهنگی و هنری در راستای تبیین سیر تاریخی انقلاب از آغاز تاکنون - برنامه ریزی به منظور برگزاری مسابقات مختلف با موضوع انقلاب و انقلاب شناسی - برنامه ریزی و هماهنگی به منظور حضور حداکثری راهپیمایان در نماز جمعه در پایان مراسم و راهپیمایی یوم‌الله 22بهمن از عمده وظایف و ماموریت های کمیته مساجد دهه فجر هستند. 

 

 


اقدامات این کمیته می تواند چه تاثیری در معرفی دستاوردهای انقلاب داشته باشد؟

 

با توجه به نقش و کار آمدی مساجد در این برهه از زمان که شاهد جنگ رسانه ای دشمنان هستیم و در واقع هدف این جنگ، نشان دادن شکست این انقلاب اسلامی و ناتوان جلوه دادن آن است پس می توان از مساجد به عنوان پایگاهی برای خنثی سازی این توطئه ها و هجمه ها بهره برد.

کمیته مساجد دهه فجر جنوب کرمان سعی دارد تا با تمام امکانات و ظرفیت های موجود خود در راستای جهاد تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی که از مطالبات جدی و مورد توجه مقام معظم رهبری است، گام بردارد و بر همین اساس اولویت فعالیت های خود را بر این مبنا قرار داده است.

قطعا تحقق جهاد تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی توطئه ها و نقشه های شوم دشمنان بر علیه انقلاب اسلامی را خنثی می کند.

 


سخن پایانی:

 

کانون های مساجد جنوب کرمان ظرفیت بسیار خوبی در تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی برای مردم به ویژه قشر نوجوان و جوان و انتقال آن به نسل های آینده هستند.

در جنوب کرمان قریب ۵۰۰ کانون فرهنگی هنری وجود دارد که همه ساله در راستای برنامه های ابلاغی کمیته مساجد دهه فجر فعالیت دارند.

امسال با توجه به هجمه های بسیار زیاد دشمنان برای ناامید کردن مردم از انقلاب اسلامی، کانون های فرهنگی هنری مساجد منطقه، نشست های بصیرتی و روشنگری انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن را در اولویت برنامه های دهه فجر قرار داده اند.

پایان پیام/ 586